Rotterdam gaat proefdraaien met Gobike

gobike-img_2411

De gemeente Rotterdam gaat locaties vrijmaken voor deelfietsensysteem Gobike. De witte e-bikes met ingebouwde tablet komen te staan bij musea, bezienswaardigheden en knooppunten van openbaar vervoer. In 2016 gaat Gobike voorzichtig proefdraaien. Het doel is om eind 2017 op 20 locaties ruim 450 Gobikes te hebben.
De aankondiging van Rotterdam komt op het moment dat in Kopenhagen, waar Gobike al twee jaar draait, het systeem net ‘tijdelijk is stopgezet’. Dit omdat de sturen van de opvallende fietsen niet helemaal voldoen aan de ISO-normen wat betreft hun draaicirkel (ze kunnen maar 49 graden draaien terwijl de ISO-norm 60 graden is). Hoewel niet gevaarlijk, is dit een tegenvaller. Na maanden kwakkelen met allerlei technische problemen kwam juist dit najaar het bericht dat het gebruik van de Gobikes flink was gestegen in de Deense hoofdstad. De organisatie belooft de eerste 150 fietssturen op 5 februari te hebben vervangen.
In Kopenhagen staan inmiddels maar liefst 1860 Gobikes op 90 ‘dockingstations’. Die staan zowel bij treinstations, OV-haltes als bij bezienswaardigheden. De drukst gebruikte stations zijn het treinstation van Kopenhagen en Christianshavn. In de kranten in Denemarken is veel discussie geweest over het systeem. Met name de kosten van het systeem (ongeveer 9000 euro per fiets, inclusief onderhoud en exploitatie voor 8 jaar) vonden veel mensen hoog. Door de aanloopproblemen leek het systeem lange tijd gedoemd te mislukken. De bekende fietsmarketeer Mikael Colville-Andersen (van ontwerpbureau Copenhagenize) verklaarde het systeem stervende in februari 2015. Hij vond te duur en niet simpel genoeg. ‘Waarom heeft Denemarken geen systeem zoals het Nederlandse OV-Fiets?’, vroeg hij zich af.

Lees meer op de site van Vogelvrije Fietser